underbara play!

som sagt va play underbart duktig idag! jag red barbacka på honom idag, myyysigt! :D
när jag skulle skritta fram honom gick jag runt andra stallet (där var beauty stod innan) när man har gått en liten bit kommer man till hö med vitt sånt plastskydd runt som brukar fladdra lite och lite andra ''läskiga'' grejer, efter det kommer man till en hög med trä och sånt skit som typ ska äldas upp och när vi gick förbi det så gick han liiite spänt och han va lite tittig men han fösökte verkligen inte sticka eller vända tillbaka mot stallet! om ni bara visste hur glad jag blev över honom! :')
vi skrittade sedan upp på grusvägen till en sväng och sen mötte vi min kompis Anna som kom från bussen så pratade vi lite och hon fota oss lite snabbt sen gick jag och play in i sto-hagen och red.
det gick väldigt bra. tränade på halter och att han direkt skulle komma fram i den gångarten jag ville. han gjorde det inte direkt men jag tyckte ändå han va duktig och gjorde det bra. vi tränade även på att rygga och det gick också rätt bra, han behöver träna mer på det men vi har kommit en bit på vägen iallafall (y)
vi tog sen ett varv galopp lite framått, annars blir det ofta lite flänggalopp, alltså sån galopp som blir lite hur som helst utan energi, sen gick vi in på en volt och tränade (galopp-)halt-galopp och det gick hyffast bra, han behöver träna mer på det. det gick bäst i höger varv men jag bytte varv rätt snabbt för jag tyckte jag studdsade förmycke på honom när han sakta av och jag vill inte förstöra hans rygg, men det gick bättre i vänster varv när han sakta av :P
jag försökte att använda spö så lite som möjligt idag och vi klarade oss nästan hela passet utan förutom att jag behövde använda det en gång för att han skulle få upp galoppen lite, hålla igång den.
hagen ligger precis bredvid galoppbanan som han tycker e lite läskig så när vi kom in i hagen ville han inte gå på den ''långsidan'' bredvid galoppbanan så jag ledde honom så han gick på spåret och gjorde någon halt ibland så han fick kolla lite och efter det gick han typ förbi där som ingenting, duttig liten ponny jag har! :D
när jag skrittade av honom gick jag samma väg som framskrittningen fast lite längre på grusvägen och sen fick han beta lite i vägkanten för han hade varit så duktig.
sen gick vi tillbaka men så stannade vi lite innan stallet (fortfarande på grusvägen) så han fick beta lite till också kom det förbi en moppe och dom låter ju ändå en del och kan vara lite läskiga men Play reagera inte ett dugg !

haha, sry för en låång rätt detaljerad text men han va så duktig och jag änvänder detta som en riddagbok också så kan jag kolla här sen vad vi gjorde hur han har förändrats osv. det kan vara lite kul att läsa om lie minnen också!
jag är riktig nöjd över honom och ridpasset idag!
lady hade jag planerat att skritta 20 / 30 min men hon har tyvärr fått strålröta så det gick ju inte :( så jag tog in henne och ryktade av henne lite.
såhär ser hennes hov ut just nu.

Kommentarer
Postat av: Emelie

jag tycker att det är roligt när du skriver så detaljerat, det blir lite intressantare att läsa då och man får reda på mer om vad du gör för övningar :)

synd att lady inte gick att rida :(

2011-06-11 @ 17:04:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0