hejsan! :)

idag red jag ut på Daffi:)  det gick inte alls bra:/ vi red på vår lilla "gräsplätt" på vägen dit fick hon fnatt och börja galoppera :/ sen när vi kom dit börja hon hoppa och ha sig som hon brrukar göra:/ sen efter ett tag när jag försöker rida henne i form o så så börjar hon galoppera (alltså de va inte meningen att hon skulle göra de) och sen hoppar hon jätttteee högt upp i luften, högre än hon brukar:o jag flyger upp och landar framför sadeln ? xp
sen fortsatte vi rida så höll hon på och hoppa och sånt igen, sen va hon duktig sen bara hoppar hon upp och jag flyger upp i luften igen och landar snett i sadeln så jag hänger typ på ena sidan? :p sen typ stegrar hon eller något så hon står nästan rakt upp , då trodde jag hon skulle trilla baklänges och blev skit rädd, sen fortsatte jag rida och hon fortsatte göra samma sak :/

jag tänkte att jag skulle försöka filma de i morgon:p haha tänkte de kunde vara kul att se :p kommer nog inte bli så bra men vi får väl se :p lägger i så fall in de här om jag vet hur man gör:)

sen gick jag ut en runda i skogen med Cherrie med inspänningstyglar:)

de va stallet idag :)



Om varför hästen ska gå i form (på tygeln) :

hästen behöver gå i form går hästen med huvudet upp elr man låter den gå som den vill sätter den musklerna på fel ställen o du låter hästen gå upp med huvudet får den extremt mke muskelr under halsen och går du med den i form och hästen söker sig neråt så sätter den musklerna på nacken som den ska, låter du hästen gå som den vill och ha huvudet upp elr långa tyglar i en lång period kommer du få jätte svårt med att få den i form när du väl vill att den ska gå som du vill och som den ska så tänk på de och även en sak, ni komentera innan att hon inte kunde sträcka på sig och luta sig till baka jo de kan hon väl visst jag menar inte att hon sak ligga på häst ryggen men du ska sträcka på dig och "skutta" fram överlivet och sitta tungt på rumpan och de är bättra att luta sig lite tillbak än framm för lutar du dig fram stässar du på hästen och du ger oftast inte den rätt singnaler, sitter du rakt på hästen eller lutar dig lite bak blir de bättre för då skjuter du framm hästen. 

Fick denna texten av sanna, tack sanna:) <3





haha en lite rolig bild:p



ska fota i stallet i morgon, så jag lägger upp dom efter stallet :)








kraamiz


Kommentarer
Postat av: evelina

Det är väll inte bra om dom stegrar ?

2011-01-22 @ 20:25:26
Postat av: josephine

du ska nog skriva om den understa texten för jag fatta ingenting och tror inte heller läsarna gjorde det ;) :S (mena inget illa!)

2011-01-23 @ 00:15:55
URL: http://sportrytttarna.blogg.se/
Postat av: f

asså, hästen ska gå i form för att den ska jobba med ryggen så den inte får ont, samt bygga muskler på rätt ställen. en häst ska inte bara kröka på nacken. vilket många tror. en häst som har bra muskler kan gå längre och hårdare pass och skadar sig inte lika lätt, muskler stärker benmuskulaturen precis som på människor...



ingen fattar nog inte den texten du har i inlägget... :P

2011-01-23 @ 15:17:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0