hovskägg eller ej ?

ja, man kan ju ställa sig frågan; ska jag klippa bort min hästs hovskägg eller inte?

jag vet faktiskt inte riktigt vad jag tycker e bäst. på tinkrar och såna hästar som har enormt med hovskägg tycker jag självklart ska vara kvar men nu menar jag ''vanliga'' hästar, som en polskbergsponny tex :P
hovskägget finns ju till för att skydda karleden och hålla ute smuts så hästen inte får sår där.
vissa människor tror jag inte ryktar så noga på/i (?) karleden och det är ju väldigt vikigt! jag menar verkligen inget negativt eller taskigt så ta det med en nypa salt, jag tror inte ridskolebarn ryktar speciellt noga där för att dom inte tror det är så noga. det kan självklart vara privatare/fodervärdar/medryttare osv som kanske inte orkar huka sig och rykta där. t.o.m jag kan slarva där ibland men det är inget jag är stolt över !
såhär kan ett sår se ut.
jo, tillbaka till frågan.
det kan ju vara både bra och dåligt.
om man klipper bort hovskägget är det ju viktigt att man ryktar noga där varje dag och ser efter det, inte överdrivet men jag menar att man ryktar där noga varje dag. jag tycker att det kan vara lite onödigt att klippa bort det eftersom det skyddar karleden men samtidigt är det snyggare, det kan också bero i vilken mängd hovskägget är i och hur man klipper det ;)
om man låter det vara kvar är det  också viktigt att man ryktar noga för annars om hästen går i lera blir ju hovskägget också lerigt och då skyddar det inte så bra.
om man har en tinker eller någon annan häst med mycke hovskägg krävs det ju också mycke jobb eftersom det kan komma in skit till karleden då också och det är fortfarnade här viktigt att man tar hand om det enorma hovskägget.
man kan ha boots som skydd om man klipper bort skägget också om man vill.
frågan är svår och har egentligen inget ''rätt'' och ''fel'' svar. alla har sina egna åsikter och sin egen syn på allt.
jag tycker hovskägget ska vara kvar och det är ju också deras naturliga.
mitt tips/råd: låt hovskägget vara kvar och rykta noga :)
de 3 understa bilderna är lånade från internet.

vad tycker ni, ska man ha kvar hovskägget eller ej? :)

Kommentarer
Postat av: emilia ö :)

jag klipper bort lite av de tkr inte de e så fint om man har för mke (ta inte illa upp!) men jag klipper självklart inte bort allt! ;)

2011-04-08 @ 10:22:50
Postat av: Hanna

jag tycker det beror helt på hur hästen ser ut i övrigt, men som du säger på tinkrar o liknande ska hovskägget vara jätte långt men annars tkr jag att det ska klippas :)

2011-04-08 @ 12:03:59
URL: http://dailyhorses.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0